En digitalisering af fysiske kvitteringer og garantibeviser kan sænke dine administrationsomkostninger og øge din kundetilfredshed. Blockchainteknologien kan være løsningen.
Garantihåndtering medfører i dag høje administrationsomkostninger for handelsvirksomheder. Studier af garantihåndtering viser at kun en tredjedel af omkostningerne er forbundet med reparation og erstatning, mens to tredjedele er forbundet med administration.
”Ved at gemme købsbeviser på en blockchainløsning kan handelsvirksomheder skabe bedre kundetilfredshed, da kunderne således ikke længere behøver at gemme fysiske kvitteringer og garantibeviser. Handelsvirksomhederne kan sænke deres administrationsomkostninger og bedre sikre sig, at de kun godtager garantisager, der stadig er gyldige”, siger chefkonsulent i DI Handel Kim Bruno-Lindby, og fortsætter:
”At garantien gemmes på blockchainen kan ligeledes hjælpe kunder, der har brug for at anmelde skader. For det første kan købsprisen hurtigt verificeres, og for det andet kan det bevises, at der ikke er tale om en stjålen vare eller en kopivarer.”
En blockchainbaseret løsning til produktgaranti
Et eksempel på en sådan løsning er udviklet af Deloitte Digital, der har designet en blockchainbaseret løsning til produktgaranti og forsikringer. Når kunder modtager deres kvittering, kan de scanne en QR-kode, som giver dem en digital garanti for købet. Virksomheden verificerer, efter modtagelse af den digitale garanti, at produktet er noteret som købt i kundens navn på blockchainen. Kunderne kan tilgå virksomhedens hjemmeside og via deres private profiler og få et overblik over, hvilke produkter de har erhvervet sig hos virksomheden. Her kan kunderne købe forsikring til produkterne, anmelde skader eller angive, at et produkt er solgt videre.
Et andet eksempel er urproducenten Ulysse Nardin, der i samarbejde med Kering i 2019 lancerede en blockchainbaseret løsning til håndtering af produktgaranti. Når kunder køber et ur, får de mulighed for at registrere uret på Ulysse Nardins hjemmeside med et fysisk garantibevis, der følger med ved køb af uret. Herefter sender Ulysse Nardin en pdf-fil til kundens mailadresse med det digitale garantibevis, og der bliver registreret en hash af samme pdf-fil på bitcoinblockchainen.
Deloittes og Ulysse Nardins løsninger til garantioverblik er blandt de første til at implementere blockchainteknologien til netop dette. Der er flere virksomheder, der har udvist interesse for brugen af blockchain til garantihåndtering, men det er endnu begrænset, hvad der har været lanceret af løsninger i produktion. Dette skyldes umiddelbart to ting.
”For det første er kompleksiteten af løsningen relativt høj sammenlignet med opnået værdi for virksomheden. Der er endnu ingen plug’n’play-løsninger på markedet, så virksomhederne må sammensætte eksisterende komponenter eller selv bygge en løsning fra bunden, hvilket medfører en højere risiko, end ved implementering af færdige løsninger. For det andet er der andre måder blockchain kan bruges, der bliver prioriteret højere. For eksempel anses produktautenticitet af flere virksomheder som en mere brændende platform, der bør udforskes, inden der fokuseres på optimering af garantiprocesser”, slutter Kim Bruno-Lindby.
Læs også: Blockchain kan bekæmpe handel med falske produkter