Vi tør lade forbrugerne se med

Blockchain-teknologi gør information og dokumentation langt mere transparant for by Green Cotton’s kunder

”by Green Cotton” tager et kæmpe skridt mod mere gennemsigtighed for deres slutbrugere i et forskningsprojekt med eksperter fra Institute for Digitalisering på CBS samt Lifestyle & Design Cluster, som Industriens Fond har støttet. Nu kan man nemlig, for en del af produkterne på www.bygreencotton.dk, få et indblik i hele forsyningskæden fra råmateriale til færdigt børnetøj.
Eksempel her: https://bygreencotton.dk/da/calendula-sommerdragt-1583039900-011060200.html

Forskningsprojektet har fokuseret på, hvordan blockchain-teknologien kan hjælpe med at sikre autenticiteten på transaktioner og data i forsyningskæden.

Det er by Green Cotton allerede langt med i form af deres tilstedeværelse i størstedelen af forsyningskæden samt certifikater, der dokumenterer produktionen helt tilbage til råmaterialet. Men ved at digitalisere denne information, kan by Green Cotton nu visualisere dette for besøgende på webshoppen.

”Jeg tror ikke, mange af vores slutbrugere tænker over, at vores fokus på miljømærkning og dokumentation faktisk gør vores forsyningskæde ret gennemsigtig. Men jeg håber, at det kan blive et krav fra forbrugerne, at de kan se uafhængig dokumentation for, hvor og hvordan produkter produceres. Jeg tænker at blockchain-teknologien kan hjælpe dette godt på vej” siger Sanne Nørgaard, adm. direktør i by Green Cotton.

Der er masser af forbedringer og flere tiltag at tage fat på, så dette er kun starten for by Green Cotton. Blandt andet kigges der på, hvordan man på baby- og børnetøjet bedst kan inkorporere en unik kode som kan identificere produktet automatisk.

Head of Digital i Lifestyle & Design Cluster, Heidi Svane Pedersen ser spændende perspektiver for hele branchen i by Green Cottons brug af blockchain.

”Her er en virksomhed som tør være at first-mover på sporbarhed og transparens, siger hun. Ved at deltage i forskningsprojektet omkring brugen af blockchain-teknologi, er det blevet muligt at bringe eksperter og ressourcer på banen. Det har gjort, at by Green Cotton, som en af de første er nået til at kunne gå “live” og bruge blockchain til at give forbrugerne en troværdig adgang til hele produktionsflowet og herkomsten af produktet. Det giver en god erfaring som flere virksomheder kan lære af”.

Om Green Cotton Group:

Green Cotton Group er en traditionsrig virksomhed med hovedkvarter i Ikast, Danmark. Siden 1986 har fokus være på bæredygtighed og især økologi med brandet Green Cotton, og virksomheden er kendt for dens pionerarbejde med den første T-shirt i verden lavet af certificeret økologisk bomuld. I de seneste år har virksomheden transformeret sig selv fra en traditionel ordreproducerende virksomhed, til at blive aktiv på flere niveauer i branchen, både private label, wholesale og retail. Gruppen har totalt 400 ansatte i Danmark, Ukraine, Tyrkiet og Japan. By Green Cotton er et 100% ejet datterselskab med fokus på wholesale og retail med koncernens egne brands Müsli, Fred’s World og Conservandum by Green Cotton.