Hvorfor blockchain? Teknologi kan styrke tilliden mellem dig, dine partnere og dine kunder

Blockchain er mere end bare bitcoins: For virksomheder i livsstilsbranchen tilbyder teknologien en række nye muligheder for at leve op til kommende lovkrav, øge konkurrenceevnen og nå endnu længere med de bæredygtige ambitioner.

Drømmer du om at styrke autenticiteten af dit brand, øge sporbarheden i din forsyningskæde eller måske styrke forbrugerengagementet og den cirkulære økonomi?
Så kan blockchain-teknologien måske være løsningen for din virksomhed.

For teknologien er ikke bare en smart måde at leve op til kommende lovkrav. For virksomheder i livsstilsbranchen kan teknologien også være med til at løse en række af tidens store udfordringer, øge forbrugernes tillid til ansvarlige initiativer og sætte skub i brugerens incitament til at genbruge, reparere og gensælge.

Men hvor starter man? Ifølge Tevin Lac, Seniorchefkonsulent og Fagleder for digital handel hos DI-Handel skal man først og fremmest identificere sine behov:

“Folk har tendens til at tro, at man først skal vælge løsningen. Men så risikerer du at vælge en løsning, der leder efter et problem. Start med at identificere problemet. For hvis I ikke ved, hvad I vil med det, så opnår I heller ikke nogen værdiskabelse. Først derefter kan I kigge på, hvordan løsningen skal se ud,” fortæller Tevin Lac.

“Hvis det ikke løser et problem, så er det bare en dims.”

I ‘Inspirationskataloget over blockchain-løsninger 2023’ har eksperterne identificeret fire kendte målsætninger, som blockchain kan hjælpe virksomheder i livsstilsbranchen i mål med: Øget sporbarhed, styrket brand-identitet, øget cirkularitet og øget forbrugerengagement.

Det kan være en god idé at vælge en enkelt af de fire til at begynde med og herefter undersøge, om din virksomhed har de nødvendige data til rådighed for f.eks. at kunne spore materialerne i produkter.

Først herefter er du klar til at finde en konkret løsning. Når du evaluerer, hvilken løsning der passer bedst til dine behov og målsætninger, bør du også overveje forretningsorienterede og tekniske parametre som løsningens betalingsmodel, energieffektivitet og oprindelsesland.

I inspirationskataloget kan du finde en udførlig gennemgang af de parametre, der er vigtige at overveje, når du vælger en blockchain-løsning. Her finder du også en rating af 17 forskellige løsninger, der allerede er taget i brug af kolleger i branchen.

Et mere attraktivt produkt

Blockchain-teknologi fungerer kort sagt som en ubrydelig kæde af informationer om et produkt. Når først du har tilført én information til kæden, kan det ikke uden videre ændres igen, og det gør teknologien særdeles troværdig.

Det gør det blandt andet. også muligt at spore varer gennem hele forsyningskæden på en sikker måde, hvilket i sidste ende kan bære frugt ude hos kunderne: De kan nu følge med i hele produktets livscyklus og krydstjekke, at du rent faktisk lever op til dine grønne løfter. En mulighed, der i sidste ende kan være med til at forbedre konkurrenceevnen.

“Hvis vi har sporbarhed på, så kan vores produkt være mere attraktivt hos slutkunden. Det er med til at give mere forbrugerengagement og potentielt set også en højere pris,” siger Frederik Thrane, projektleder hos Lifestyle & Design Cluster.

Teknologien gør det også muligt at bekæmpe kopier og dermed styrke autenticiteten af ens brand. For mens det er muligt at lave en nærmest eksakt kopi af et fysisk produkt, kan blockchainen bag den ægte vare ikke kopieres.

Salg af kopivarer er én af de industrier, der vækster allermest. Med blockchain teknologi bliver det svært at snyde – det er en direkte benefit af teknologien.

Belønnet gennem blockchain

Blockchain-teknologien er måske mest kendt for at danne grundlag for bitcoin. Men de samme mekanismer, der har gjort bitcoin til et anerkendt betalingsmiddel, kan også være med til at styrke den cirkulære økonomi i livsstilsbranchen.

Det kan f.eks. ske gennem loyalitetsprogrammer, hvor kunder, der sender deres tøj til reparation og genanvendelse, bliver belønnet med digitale mønter – såkaldte tokens – der f.eks. kan bruges ved fremtidige køb.

I ‘Inspirationskataloget over blockchain-løsninger 2023’, som Lifestyle & Design Cluster og DI-Handel står bag, gennemgår eksperterne, hvordan fire virkelige virksomheder ville kunne drage nytte af blockchain-teknologien – og i alle tilfælde er der noget at hente ift. sporbarhed, autencitet og cirkularitet.

Én af virksomhederne er tøjbrandet Patagonia, der ifølge eksperterne vil kunne høste indtil flere fordele med teknologien:

“Patagonia kunne skabe øget sporbarhed, styrket autenticitet, øget cirkularitet og øget forbrugerengagement med reelle data og ikke udelukkende via certificeringer, der beror på tredjeparter,” skriver Lifestyle & Design Cluster i kataloget.

For nogle virksomheder kan blockchain dog også blot være en kærkommen hjælp i forhold til at nå et mere lavpraktisk mål: At efterleve EU’s stigende krav til bl.a. sporbarhed. Læs mere om det her.

I ‘Inspirationskataloget over blockchain-løsninger 2023’ kan du læse meget mere om, hvad Patagonia og andre virksomheder kan få ud af de muligheder, som blockchain-teknologien tilbyder.

Bag kataloget står foruden Lifestyle & Design Cluster også DI Handel og Industrien Fond.