DATO & TID: 9. oktober i Aarhus 12:00-15:30
STED: Radisson Blu Aarhus, Thomas Jensens Allé 1, 8000 Aarhus
TILMELDING: Du tilmelder dig HER
Vi tager forbehold for at der kan forekomme ændringer i programmet.
I en tid, hvor bæredygtighed, gennemsigtighed og ansvarlighed er blevet nøgleord i forbrugersamfundet, har EU introduceret konceptet om et digitalt produktpas. Dette initiativ er en del af EU’s bredere indsats for at fremme en cirkulær økonomi og sikre, at produkter designes og produceres med tanke på deres fulde livscyklus. Skal virksomheder løse denne opgave selv eller se muligheder i en fællesløsning i mode-, møbel- og designbranchen?
Arrangementet afholdes både i Aarhus den 9. oktober og i København den 10. oktober.
Det digitale produktpas er et digitalt mærkat, der ledsager et produkt gennem dets livscyklus, indeholdende data om produktets oprindelse, materialer og genanvendelsesmuligheder. Dets mål er at tilbyde pålidelige produktdata til forbrugere, virksomheder og myndigheder, understøtte bæredygtighed og fremme cirkulære forsyningskæder.
For mode-, møbel- og designsektoren indebærer dette både udfordringer i tilpasning og muligheder for at styrke bæredygtighed og forbrugertillid. Vores seminar i Århus og København vil udforske, hvad dette betyder for branchen og hvordan den kan samarbejde om en fælles løsning.
Hvad kan du forvente?
- Få indsigt i EU’s vision for en cirkulær økonomi.
- Hør inspirerende oplæg fra branchens førende eksperter og brands.
- Få indsigter fra blockchain business projektet.
- Forstå, hvordan det digitale produktpas kan revolutionere din forretning.
Hør eksperter og brands fortælle om deres erfaringer. Gå ikke glip af denne unikke mulighed for at blive klædt på til fremtidens bæredygtige forretningslandskab!
Program
12:00 Ankomst og let frokost
12:30 Velkomst og Introduktion v. blockchain business
- Præsentation af dagens program
12:40 EU vil stille krav om ”digitalt produktpas” ved Dansk Mode & Textil, Michelle van Velthoven Utzon-Frank, Bæredygtighedsrådgiver
- Kort introduktion til EU’s digitale produktpas og dets betydning
- EU’s tekstilstrategi er Ecodesign-forordningen, som kan få radikal indflydelse på, hvordan din virksomhed designer og fremstiller sine produkter
- Alle produkter der er omfattet af Ecodesign-forordningen, skal have et digitalt produktpas. Produktpasset skal sikre at aktører i værdikæden kan få adgang til relevant produktinformation, at sikre sporbarheden gennem hele værdikæden samt lette myndighedernes arbejde med at verificere, at produkterne er i overensstemmelse med de specifikke produktkrav forordningen stiller.
12:55 Kan sporbarhed være en forretningsstrategi?
- Hvilke prioriteter arbejder forskellige brands med i forhold til sporbarhed, transparens og forberedelse til digitale produkt pas.
- Diskussion om, hvordan den digitale produktpas påvirker mode-, møbel- og designbranchen
- Branchens Udfordringer og Muligheder.
- Identifikation af fælles udfordringer og muligheder
Panel:
- Bestseller – Pernille Storgaard Møller, Sustainability Business Partner
- SPOOR – Birgitte Holgaard Langer, Business Development Director
- FRITZ HANSEN – Morten Lund Petersen, Sustainability Manager
- HolmrisB8, Michael Glenstrup Haubjerg, Head of Digital Deployment and After Sales
13:30 Netværk, pause, kaffe og frugt
14:00 How do you get started with increased traceability? Speaker: Trustrace
- How does a company become more data-driven to prepare for the digital product pass.
- TrusTrace is a leader in fashion supply chain traceability. Their technology empowers brands and suppliers around the world to standardize how supply chain and material traceability data is captured, digitized, and shared. With all trusted supply chain traceability data stored on a single platform, brands get the right evidence in the right place to back-up product claims and meet regulatory compliance.
14:10 Kan digital tillid øge eksporten? ved: Deloitte Innovation, Rasmus Mølbjerg og Jonas Sveistrup
- Blockchain Business har gennemført en foranalyse som har afdækket modenheden og en model for en fælles brancheløsning til at imødekomme transparens, cirkularitet, authensitet og nye indtjeningsstrømme. Deloitte vil præsentere de muligheder og trusler der står for at branchen kan samarbejde om en løsning.
14:40 Workshop ved Deloitte Innovation, Rasmus Mølbjerg og Jonas Sveistrup
Fra udvikling af en Fællesløsning til implementering og Adoption
- Brainstorming og idéudvikling: Hvordan kan branchen samarbejde om en fælles digital løsning?
- Overvejelser omkring teknologi, standardisering og interoperabilitet
- Diskussion om, hvordan en fællesløsning kan implementeres effektivt
- Overvejelser omkring uddannelse, oplysning og adoption i branchen
15:10 Et bud på Livsstilsbranchens fælles løsning ved Henrik Axelsen, PhD Fellow, Department of Computer Science, Københavns Universitet
Nye teknologi gør det muligt at samarbejde i et netværk med mange aktører. Det har vi tradition for i Danmark i form af andelsbevægelser. Hvad kan vi lære af fortiden og hvilke nye muligheder ligger der i teknologien.
Speaker: TBA
15:35 Tak for i dag og hvad så nu?
Tilmeld dig arrangementet
Klik på nedenstående knap for tilmelding.
Vi tager forbehold for at der kan forekomme ændringer i programmet.