Projektet har afdækket blockchainteknologiens potentiale i en handelskontekst. Resultaterne er samlet i en rapport med 20 praksisnære usecases, som illustrerer, hvordan du kan bruge teknologien til din virksomheds digitale rejse, blogger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel, partner i projektet.

Blockchainteknologi er en ideel teknisk platform til at skabe stærkere og mere sikker informationsdeling mellem aktører i et netværk, der ikke nødvendigvis stoler på hinanden. Teknologien kan derfor blive et vigtigt element i den fremtidige tekniske infrastruktur for handelsvirksomheder og deres værdikæder, og kan bidrage til at skabe øget produktivitet på tværs af alle virksomheder fra råvareleverandør til slutkunder.

Det er derfor ikke overraskende, at blockchain siden 2018 har oplevet en voksende interesse fra globale handelsvirksomheder, og der er gode grunde til at antage, at teknologien fremtidigt har et stort potentiale for handelsvirksomheder verden over. Særligt løsninger som hjælper med sporbarhed og autenticitet af produkter er allerede udbredt blandt luksusvare brands og fødevarer. Det er kun et spørgsmål om tid inden flere får øjnene op for de muligheder blockchainteknologien kan levere.

DI Handel har i samarbejde med CBS og Lifestyle & Design Cluster derfor gennem workshops med virksomheder og inputs fra eksperter afdækket potentialet for teknologien i en handelskontekst. 20 konkrete eksempler er blevet identificeret, beskrevet og evalueret i en rapport.

Praksisnære usecases til din virksomheds digitale rejse

Blockchainteknologien har allerede vist sig som en schweizerlommekniv med mange funktioner indbygget, og hvis man forstår at udnyttet værktøjerne er potentialet stort.

Særligt 3 usecases skal fremhæves:

1. Loyalitetsprogrammer

Blockchainteknologi er velegnet til at optjene og dele loyalitetspoint. Virksomheder kan tilbyde kunderne at modtage kryptovaluta i stedet for traditionelle point, der ikke har nogen reel værdi udover de fordele, der er defineret af virksomheden.

2. Produktautenticitet og -herkomst

I sammenhæng med IoT kan produkter trackes fra produktion over transport til butik. Kunden kan nemt verificere, om produktet er ægte, friskt og produceret under ordentlige vilkår, samt om det har været transporteret korrekt.

3. Leverandør-ID

En decentral identitetsplatform kan simplificere godkendelsen af nye leverandører. Dette kan sikre hurtigere onboarding af nye leverandører, da deres data kan hentes og verificeres af tredjeparter i netværket. Platformen kan reducere administrative omkostninger for handel­svirksomheder betydeligt. Den kan ligeledes bruges til kunder, hvis der er behov for at kende identiteten på køberen af et produkt.

Download rapporten og se alle usecases her: Blockchainteknologiens potentiale for handelsvirksomheder

Skrevet af: Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør, DI Handel